Více než 85 let zimních pneumatik od firmy Nokian tyres

Závod na výrobu gumy ve městě Nokia zahájil výrobu pneumatik pro osobní vozidla v roce 1932, kdy byly objednány kompresory a formovací lisy potřebné pro výrobu pneumatik. První pneumatiky od firmy Nokian Tyres byly vybaveny čtyřmi vrstvami textilie s velmi hladkým povrchem, jako by byl na pneumatice přibouchnutý karton.

První zimní pneumatika na světě, vyrobená v roce 1934

Ve velmi raných stadiích výroby pneumatik technici firmy Nokian Tyres velmi rychle pochopili potřebu typu pneumatiky, který by se hodil pro severské podmínky.  Výsledkem bylo zahájení výroby pneumatiky se vzorovaným běhounem, navržené pro zimní použití na kamionech a valnících, neboli „pneumatiky do nepohody“.


První pneumatika Hakkapeliitta byla vyrobena v roce 1936. 

První zimní pneumatika vydláždila cestu první zimní pneumatice Hakkapeliitta, která byla navržena pro osobní vozidla a byla známá pod pozdějším jménem Snow Hakkapeliitta. Odhalený a rozčleněný běhoun pneumatiky, poměrně rozptýlený vzor, vybavený tzv. přísavkami.  Tento vzor běhounu zůstal nezměněný až do padesátých let dvacátého století. Před Zimní válkou firma Nokian Tyres vyrobila 20 000 pneumatik Hakkapeliitta v šesti různých velikostech.

Světové představení v Monte Carlu 

Historie zimních pneumatik Nokian Tyres Hakkapeliitta je pestrá a prestižní. Pneumatiky Hakkapeliitta, které se vyrábějí od roku 1936, se proslavily na celosvětové úrovni v legendárních rally Monte Carlo v padesátých a šedesátých letech dvacátého století. Vozidla vybavená pneumatikami Kometa Hakkapeliitta s hroty předčila ostatní vozidla na zasněžených a zledovatělých horských silnicích. Finští řidiči se dále úspěšně účastnili rally a získali označení “Létající Finové”. Pneumatiky Hakkapeliitta prokázaly své jedinečné vlastnosti a brzy se staly vyhledávanými účastníky soutěží z různých zemí.

Světový rekord řízení na ledu 

Firma Nokian Tyres dosáhla nového světového rekordu za nejrychlejší vozidlo na ledu, v jehož rámci zkušební řidič Janne Laitinen dosáhl rychlosti 335,713 kilometrů za hodinu (208,602 mph) na ledu v Botnickém zálivu v mrazivém zimním počasí. Přilnavost a rychlost jako nikdy předtím byla zajištěna novým průkopnickým výrobkem od vedoucího výrobce zimních pneumatik na světě – pneumatikou Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 s hroty (255/35R20 97 T XL).

80 let bezpečnosti 

Princip Výzkumu a vývoje zůstal víceméně stejný jako v osmdesátých letech: náročným cílem je vyvinutí pneumatik pro lidi, kteří řídí v severských podmínkách a kteří oceňují bezpečnost a spolehlivost pneumatiky v jakékoli situaci.

Poslední novinkou, která se přidala do rodiny pneumatik Hakkapeliitta, jsou pneumatiky Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 s hroty, Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 bez hrotů a Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 SUV. Všechny pneumatiky několikrát zvítězily v  testech finských i mezinárodních časopisů. Součástí pneumatik je mnoho inovací, které zlepšují přilnavost v náročných povětrnostních podmínkách, snižují valivý odpor a následně i spotřebu paliva a emise oxidu uhličitého.

Čti více:

80 let Nokian Tyres Hakkapeliitta:
Historie legendární zimní pneumatiky

Více než 80 let od vynálezu zimní pneumatiky:
Pneumatiky Nokian Tyres Kelirengas zajistily bezpečné řízení ve sněhovém počasí
Zimní pneumatiky prošly velkým vývojem
Jak byla vynalezena první zimní pneumatika na světě?