NOVÉ EVROPSKÉ KLASIFIKAČNÍ ŠTÍTKY PNEUMATIK

NOVÉ EVROPSKÉ KLASIFIKAČNÍ ŠTÍTKY PNEUMATIK

Letos se bude měnit podoba evropských klasifikačních štítků pneumatik. Co to ale znamená pro vás jako řidiče?

Revidovaná verze štítku pneumatiky v EU bude platná od 1. května 2021. To s sebou přinese několik změn ve skutečném obsahu štítku i ve způsobu jeho zobrazení. 

Štítek pneumatiky v EU je povinný pro všechny letní, celoroční a zimní pneumatiky bez hrotů pro osobní automobily, SUV a dodávky prodávané v EU od roku 2012. Pomocí tří klasifikačních kritérií – palivové účinnosti, přilnavosti na mokru a vnějšího hluku – má řidičům usnadnit výběr při nákupu bezpečnějších a úspornějších pneumatik. 

 

Co je nového na štítku pneumatiky v EU po 1. květnu 2021? 

Značení přilnavosti na sněhu a značení přilnavosti na ledu

Třída přilnavosti na mokru a třída palivové účinnosti byly upraveny

Vztahuje se i na pneumatiky pro nákladní vozidla a autobusy

Nový štítek obsahuje tři stejné klasifikace jako dříve. Byly upraveny třídy přilnavosti na mokru a palivové účinnosti tak, aby byly podobné jako u domácích spotřebičů. Prázdné třídy jsou odstraněny a stupnice je od A do E. Kromě toho přichází nový způsob označování hladiny hluku písmeny od A do C, ale úroveň decibelů zůstává stejná jako dříve.   

Nový štítek kromě starých kritérií zavádí značení přilnavosti na sněhu a přilnavosti na ledu. Pneumatika, která je schválena pro náročné sněhové podmínky, má označení přilnavosti na sněhu, a pneumatika, která vyhovuje mezinárodní metodice zkoušek přilnavosti na ledu, má na štítku značku přilnavosti na ledu.  

Nový štítek obsahuje QR kód, který lze naskenovat a zobrazit více informací o pneumatice v EPREL, Evropském registru výrobků s energetickým označením. 

Použití fyzického štítku na povrchu běhounu pneumatik bude rozšířeno na pneumatiky pro nákladní automobily a autobusy, kde se dosud vyžadovalo uvádět úrovně ze štítku pouze v marketingových materiálech a technických údajích. Značení přilnavosti na ledu není použitelné na pneumatiky pro nákladní automobily a autobusy. 

Proč došlo ke změně štítku pneumatiky?   

Větší bezpečnost v zimních podmínkách

Vyšší bezpečnost silničního provozu

Nižší emise

Vyšší bezpečnost silničního provozu: Díky novému značení přilnavosti na sněhu a na ledu si řidiči v oblastech s náročnými zimními podmínkami, například ve skandinávských zemích, snáze koupí pneumatiky, které jsou na jejich zimních silnicích bezpečnější.  

Nižší emise: Cílem upraveného štítku je pomoci řidiči zvolit pneumatiky s nižší spotřebou paliva, a tím snížit emise z dopravy.  

Objevte ty nejvhodnější pneumatiky pro vás