Revidovaná verze štítku pneumatiky v EU bude platná od 1. května 2021. To s sebou přinese několik změn ve skutečném obsahu štítku i ve způsobu jeho zobrazení.
Štítek pneumatiky v EU je povinný pro všechny letní, celoroční a zimní pneumatiky bez hrotů pro osobní automobily, SUV a dodávky prodávané v EU od roku 2012. Pomocí tří klasifikačních kritérií – palivové účinnosti, přilnavosti na mokru a vnějšího hluku – má řidičům usnadnit výběr při nákupu bezpečnějších a úspornějších pneumatik.
Co je nového na štítku pneumatiky v EU po 1. květnu 2021?
Značení přilnavosti na sněhu a značení přilnavosti na ledu
Třída přilnavosti na mokru a třída palivové účinnosti byly upraveny
Vztahuje se i na pneumatiky pro nákladní vozidla a autobusy
Nový štítek obsahuje tři stejné klasifikace jako dříve. Byly upraveny třídy přilnavosti na mokru a palivové účinnosti tak, aby byly podobné jako u domácích spotřebičů. Prázdné třídy jsou odstraněny a stupnice je od A do E. Kromě toho přichází nový způsob označování hladiny hluku písmeny od A do C, ale úroveň decibelů zůstává stejná jako dříve.
Nový štítek kromě starých kritérií zavádí značení přilnavosti na sněhu a přilnavosti na ledu. Pneumatika, která je schválena pro náročné sněhové podmínky, má označení přilnavosti na sněhu, a pneumatika, která vyhovuje mezinárodní metodice zkoušek přilnavosti na ledu, má na štítku značku přilnavosti na ledu.
Nový štítek obsahuje QR kód, který lze naskenovat a zobrazit více informací o pneumatice v EPREL, Evropském registru výrobků s energetickým označením.
Použití fyzického štítku na povrchu běhounu pneumatik bude rozšířeno i na pneumatiky pro nákladní automobily a autobusy, kde se dosud vyžadovalo uvádět úrovně ze štítku pouze v marketingových materiálech a technických údajích. Značení přilnavosti na ledu není použitelné na pneumatiky pro nákladní automobily a autobusy.
Proč došlo ke změně štítku pneumatiky?
Větší bezpečnost v zimních podmínkách
Vyšší bezpečnost silničního provozu
Nižší emise
Vyšší bezpečnost silničního provozu: Díky novému značení přilnavosti na sněhu a na ledu si řidiči v oblastech s náročnými zimními podmínkami, například ve skandinávských zemích, snáze koupí pneumatiky, které jsou na jejich zimních silnicích bezpečnější.
Nižší emise: Cílem upraveného štítku je pomoci řidiči zvolit pneumatiky s nižší spotřebou paliva, a tím snížit emise z dopravy.