Nejvyšší odborné znalosti a nejmodernější technologické postupy
Zkoušení pneumatik je souhrnem mnoha komponentů
Firma Nokian Tyres zkouší své pneumatiky v Ivalu s využitím nejnovější technologie, která je používána profesionálním a zkušeným personálem.
Zkušební středisko je v činnosti nepřetržitě od poloviny listopadu až do května. Zkoušení prováděné na sněhu a na ledu vyžaduje stabilní podmínky a přesnou údržbu drah.
Jedním z těch, kdo zrychlují a brzdí na různých površích a drahách zkušebního střediska, je zkušební řidič Janne Pynnönen, který pracuje v Ivalu každý rok nejméně tři zimní měsíce.
"I když máme k dispozici nejnovější technologii a nejpřesnější přístroje, koneckonců nic nemůže nahradit lidský faktor."
– Všechny zkoušky se provádějí v pevně stanoveném pořadí, za co nejstabilnějších podmínek. I když máme k dispozici nejnovější technologii a nejpřesnější přístroje, koneckonců nic nemůže nahradit lidský faktor.
– Jak zdůrazňuje Pynnönen, nejlepší pneumatiky ze sady můžete najít pouze při řízení, kdy je cítíte.
Mezi silnicí a pneumatikou
Ředitel vývoje výrobků Juha Pirhonen z firmy Nokian Tyres se domnívá, že spolupráce se zkušebními řidiči je velmi důležitá.
– Zkušení řidiči a jejich profesionální schopnosti jsou nezbytnou částí vývoje. Vysoce kvalitních výsledků se dosahuje kombinací špičkových lidských zkušeností s nejnovějšími poznatky z technologického know-how.
Například vysokorychlostní kamera se dnes používá ke studiu charakteristik hrotů zimních pneumatik.
– Vysokorychlostní kameru lze použít pro analýzu chování hrotu například při brzdění. Tyto výsledky nám umožňují získat ještě funkčnější strukturu a tvar hrotů a zvýšit bezpečnostní vlastnosti pneumatiky, tvrdí Pirhonen.
Vysokorychlostní kamera je důležitým nástrojem v boji proti akvaplaningu.
– S použitím této metody můžeme bezpečně umístit technika mezi silnici a pneumatiku, dodává Pirhonen s úsměvem.
– Z analýzy výsledků se dozvídáme mnoho o interakci mezi pneumatikou a silnicí: jak pracují různé struktury a modely běhounů při akvaplaningu a jak se mění tvar kontaktního povrchu pneumatiky při aktuálních podmínkách řízení ve srovnání se stacionární pneumatikou.
– Dále získáváme potřebné doplňkové informace týkající se akvaplaningu jako jevu, uvádí Pirhonen.
Zkušební řidič Janne Pynnön pravidelně komunikuje s ostatními odborníky ve firmě Nokian Tyres, zejména tehdy, když je cílem dosáhnout následující úrovně v bezpečnosti a použitelnosti automobilových pneumatik.
– Spolupráce s vedoucími projektu je možná nejdůležitější částí práce zkušebního řidiče. Účastním se plánování zkoušek, jejich dokončení a informuji o cílech a subjektivních výsledcích ve vývoji výrobků, shrnuje Pynnönen.
– Dokonalá komunikace a systematická analýza výsledků zaručuje, že můžeme dojít ke společnému pochopení výsledků. Pouze při tomto způsobu práce můžeme navrhnout správné závěry týkající se výsledků, dodává ředitel vývoje výrobků Pirhonen.