Vesa Kivimäki, profesionální šílenec
Jeden vůz, jízda po dvou kolech a rychlost přes 186 km/h! Ostřílený profesionální kaskadérský řidič Vesa Kivimäki z finského města Härmä dosáhl se svým vozem nového světového rychlostního rekordu v jízdě na dvou kolech. Světový rekord padl na letišti v Seinäjoki na konci srpna. Hned po rekordu působí Kivimäki šťastně, ale překvapivě klidně a rozvážně.
Vesa Kivimäki snil o prolomení světového rekordu pro nejrychlejší vůz jedoucí po dvou kolech již delší dobu.
„Na dvou kolech jsem začal jezdit už před 15 lety a předvedl jsem velké množství kaskadérských show jak ve Finsku, tak v zahraničí. Rychlost ale nebyla nikdy taková jako teď a mým snem bylo stát se nejrychlejším na celém světě při jízdě po dvou kolech,“ vysvětluje Kivimäki.
"Rychlost ale nebyla nikdy taková jako teď a mým snem bylo stát se nejrychlejším na celém světě při jízdě po dvou kolech."
A teď se jím skutečně stal.
„Věděl jsem, že společnost Nokian Tyres dosáhla v roce 2013 světového rekordu pro nejrychlejší vůz na ledě. Když jsem zjistil, že vyvinula technologii aramidových bočnic, která zvyšuje odolnost pneumatik, chtěl jsem se pokusit překonat rekord ve spolupráci právě s Nokian Tyres,“ dodává Kivimäki.
Od farmářských závodů po profesionální jízdu
Kivimäki je rozhodně zkušený řidič: řídil již ve věku 6 let; ve 12 letech se mu podařilo přetočit na střechu otcův vůz, když se ho snažil dostat na dvě kola. Ve věku 14–15 let se spolu se svými kamarády začal účastnit farmářských závodů. Už tehdy byl kaskadérským řidičem – uměl například jezdit po dvou kolech. Ostatní hoši mohli používat své závodní vozy dlouhou dobu, ale Kivimäki měl vůz často na jedno použití.
„Když jsem byl malý, inspiroval mě legendární seriál ‚Knight Rider‘ a jeho triky,“ vzpomíná.
Jakmile Kivimäki získal řidičský průkaz, začal jezdit finské mistrovství v rallye. To bylo přibližně 5 let předtím, než se rozhodl zaměřit na kaskadérskou jízdu. Na přelomu tisíciletí řídil 23letý mistr ve svém oboru na dvou kolech i autobusy, založil si malou firmu a kaskadérstvím se začal živit. V roce 2001 vznikl tým Crazy Drivers, který letos oslaví své 15. narozeniny.
Šílenství v rozumných mezích
Když jsme se Kivimäkiho zeptali na vlastnosti dobrého kaskadérského řidiče, odpověď byla jednoznačná.„Především musíte být v klidu. Kaskadérský řidič se nikdy nesmí do ničeho hnát, naopak musí jednat vždy s rozvahou,“ zdůrazňuje Kivimäki.
Před každou jízdou se pečlivě soustředí na jednotlivé fáze výkonu a zaměřuje se na jejich správné pořadí. To je vše, na co před každým kaskadérským kouskem myslí. „Pokud před kaskadérským číslem začnete snít a přemýšlet o jiných věcech, je riziko neúspěchu velice vysoké,“ vysvětluje Kivimäki.Před kaskadérským výkonem ani po něm nemá strach.„Jakmile se začnete bát, je lepší z tohoto oboru odejít,“ dodává.
"Jakmile se začnete bát, je lepší z tohoto oboru odejít."
Věčný pokušitel rekordů
Kivimäki se pokoušel o vytvoření světového rekordu již dříve. V roce 2003 usiloval o rekord ve skoku na dálku v autě. Tehdy však světový rekord 73 metrů nepřekonal, protože se mu těsně před rampou porouchal motor. I přes tuto technickou závadu však jeho auto letělo úctyhodných 57 metrů. Rok nato se pokusil překonat světový rekord v automobilovém dominu převrhnutím 12 kolmo stojících vozů prostřednictvím svého vozu. I v tomto případě zabránily rekordu potíže s motorem, ale podařilo se mu nakonec shodit sedm vozů.
„Škoda, že jsem v té době nemohl využít ‚pit stop‘ Vianoru,“ směje se Kivimäki.
Nicméně ani jeho ambice do budoucna nejsou skromné. Zdá se, že nový světový rekord v něm probudil ještě větší hlad po dalších úspěších.
„Věřím, že na dvou kolech můžu dosáhnout rychlosti 200 km/h. Taky bych chtěl řídit náklaďák s návěsem stejným způsobem,“ říká Vesa Kivimäki.
Kaskadérský veterán je vděčný vývojovému týmu Nokian Tyres a profesionálům z „pit stopu“ Vianor za splnění jeho celoživotního snu.
„Kombinace šílenství se statečností se zdá být vítěznou směsí. A navíc jsme dokázali vzít rekord Švédsku,“ říká Kivimäki s úsměvem na tváři.
"Kombinace šílenství se statečností se zdá být vítěznou směsí."
Čti více: