AQUAPLANING: PÁR MILIMETRŮ V HLOUBCE BĚHOUNU PNEUMATIKY MŮŽE ZNAMENAT VELIKÝ ROZDÍL VE VAŠÍ BEZPEČNOSTI
Na konci letní sezóny se mohou řidiči setkat s náhlými přívalovými dešti, které mohou některé úseky silnic okamžitě proměnit ve vysoce riziková místa s nebezpečím vzniku aquaplaningu. Výrobce pneumatik Nokian Tyres vysvětluje, na co si dát v období dešťů pozor a proč jen pár milimetrů běhounu může znamenat zásadní rozdíl.
V deštivém počasí představuje aquaplaning skutečnou hrozbu. Jakmile běhoun nedokáže odvádět všechnu vodu z místa kontaktu pneumatiky s vozovkou, vytvoří se pod pneumatikou vodní polštář. Ten způsobí, že pneumatika ztratí přilnavost a řidič současně s tím i kontrolu nad svým vozidlem.
„V této situaci se z řidiče může během okamžiku stát bezmocný pasažér bez kontroly nad svým vozidlem. Nejdůležitější je ale zachovat klid a nezačít prudce brzdit. Nejlepší je sundat nohu z plynu, nechat auto pomalu snižovat rychlost a pozorně udržovat směr jízdy. Jakmile ucítíte, že pneumatiky znovu navázaly kontakt s vozovkou, můžete postupně začít opět zrychlovat,“ říká Martin Dražík, produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres.
Určité riziko aquaplaningu existuje i u dobrých pneumatik, ale u opotřebených je téměř jisté. Proto je důležité mít přehled o stavu a kvalitě pneumatik na vašem voze. Obecně platí, že čím menší je hloubka běhounu, tím je pravděpodobnější, že pneumatiky ztratí přilnavost na mokré vozovce. Proto jízda s opotřebovanými pneumatikami představuje veliké riziko zejména v dešti, kdy je brzdná dráha výrazně delší. Stáváte se tak nebezpečnými nejen sami sobě, ale i pro vaše okolí na cestách.
Řidiči, kteří odloží nákup nových pneumatik, by měli o to více dbát na správnou údržbu těch stávajících, aby si své bezpečnostní vlastnosti zachovaly co nejdéle. Riziko aquaplaningu lze snížit používáním pneumatik s běhounem hlubokým minimálně 4 mm. Jakmile hloubka běhounu klesne pod tuto hodnotu, vaše ochrana před tímto nebezpečným jevem se výrazně zhorší. Důležitý je také správný tlak huštění pneumatik.
„Naše pneumatiky využívají několika inovací, díky kterým je snazší zajistit si bezpečnou jízdu a sledovat stav pneumatik. Jednou z nich je patentovaný indikátor jízdní bezpečnosti, který řidiči rychle a snadno umožňuje na první pohled vidět, kolik milimetrů běhounu zbývá u každé jeho pneumatiky,“ dodává M. Dražík.
Je důležité předvídat nebezpečné situace
Silný déšť a špatný stav pneumatik jsou velice špatnou kombinací. Podobně příliš rychlá jízda za špatného počasí činí vaše vozidlo náchylnějším k aquaplaningu, i když máte dobré pneumatiky. Při silném dešti může být nutné snížit rychlost až o 15–20 km/h, aby běhoun zvládal odčerpat veškerou vodu mezi pneumatikou a vozovkou.
„Nechápu, proč tolik lidí jezdí ve vyjetých kolejích, i když prší. Právě zde je totiž riziko aquaplaningu nejvyšší. Při jízdě ve vyjetých kolejích se také rychleji opotřebovávají pneumatiky, protože asfalt je tam mnohem drsnější. To je další důvod, proč jezdit mimo vyjeté koleje,“ upozorňuje Martin Dražík z Nokian Tyres.
Testy uskutečněné finským časopisem Mootori (03/2020) prokázaly, že u opotřebených pneumatik dochází k aquaplaningu až o 15 km/h dříve než u pneumatik nových. U nejlepší testované nové pneumatiky začalo k aquaplaningu docházet při rychlosti 90,4 km/h, zatímco u pneumatiky opotřebené na pouhých 3,5 mm tomu bylo při rychlosti přibližně 75 km/h. Kromě zbývající hloubky běhounu je třeba kontrolovat také tlak vzduchu v pneumatikách. Nízký tlak huštění zvyšuje riziko aquaplaningu. Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a jeho případná úprava na správnou hodnotu je základním bezpečnostním opatřením, které můžete provést na nejbližší čerpací stanici a nic vás nestojí.
Tipy, jak se vypořádat s rizikem aquaplaningu
- Před každou delší cestou zkontrolujte stav svých pneumatik, udržujte v nich dostatečný tlak huštění a ujistěte se, že hloubka běhounu je alespoň 4 mm, aby byla zajištěna bezpečnost jízdy.
- Před jízdou si ověřte předpověď počasí a předvídejte tak nebezpečné situace, mezi které patří silné deště nebo bouřky.
- Nejezděte za deště ve vyjetých kolejích.
- Během silných dešťů a lijáků snižte rychlost jízdy alespoň o 20 km za hodinu.
- Udržujte dostatečnou vzdálenost od vozidel před vámi.
- Pokud dojde k aquaplaningu, zachovejte klid, sundejte nohu z plynu a nechte vůz zpomalit, dokud znovu neucítíte kontakt mezi pneumatikami a vozovkou. Po celou dobu udržujte směr jízdy.
Fotografie:
Více k tématu:
Pozor nebezpečí aquaplaningu číhá!
Dávejte pozor na nebezpečný aquaplaning
Další informace:
Jaroslav Nálevka, PR Consultant, 00420 725 865 874,
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,