Nové klasifikační štítky na pneumatikách pomáhají řidičům – jsou užitečné zejména pro spotřebitele nakupující online
Evropa se stala prvním místem na světě, kde se u pneumatik začal používat symbol přilnavosti na ledu. Na pneumatiky byl také přidán symbol přilnavosti na sněhu a QR kód, který odkazuje do rozsáhlé databáze pneumatik. Nové symboly pomáhají spotřebitelům porovnat různé možnosti a vybrat si bezpečné pneumatiky, které snižují emise. Jakožto průkopník zimních pneumatik se Nokian Tyres dlouhodobě zasazuje o vývoj klasifikačních štítků.
K obnově štítků na pneumatikách dochází napříč celou Evropou. Nové štítky jsou povinné na pneumatikách vyrobených po 1. květnu 2021, a začnou se tedy postupně objevovat na pneumatikách nabízených k prodeji.
Celoroční, letní a nehrotované zimní pneumatiky prodávané v rámci Evropské unie obdržely první klasifikační štítky v roce 2012. Tento klasifikační systém se vztahoval pouze na pneumatiky pro osobní vozidla, SUV a užitková vozidla a zahrnoval informace o valivém odporu, přilnavosti na mokrém povrchu a vnější hlučnosti. Štítky se nyní změnily: musí nově obsahovat informaci o přilnavosti na sněhu a ledu a také QR kód. Nařízení se nevztahuje na hrotované zimní pneumatiky.
Správné pneumatiky do správných podmínek
Předchozí klasifikační štítky neuváděly skutečné vlastnosti vysoce kvalitních zimních pneumatik, proto se společnost Nokian Tyres dlouhé roky zasazovala o další vývoj štítků. Toto úsilí nyní sklízí své ovoce.
„V praxi je přilnavost na mokru opakem přilnavosti na ledu: zvýšení jednoho z těchto výkonů obvykle vede ke snížení výkonu druhého. U pneumatik vyvinutých pro střední Evropu je kladen důraz na vlastnosti potřebné na holých silnicích, zatímco symbol přilnavosti na ledu udává, že pneumatika spolehlivě funguje a zůstává bezpečná v náročných severských zimních podmínkách. Symbol přilnavosti na sněhu prokazuje, že pneumatika splňuje oficiální požadavky Evropské unie na přilnavost na sněhu. To je obzvláště důležité v Německu, Itálii a severských zemích. Nedoporučujeme používat pneumatiky vyvinuté pro střední Evropu v podmínkách, pro které nejsou určeny,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
„Spotřebitelé si stále více produktů kupují online. Proto pro ně představuje nespornou výhodu to, že do budoucna budou moci porovnávat symboly na pneumatikách a objednat si takové, které nejlépe odpovídají jejich osobním podmínkám užití. Odborná pomoc je k dispozici u prodejců pneumatik, ale při online nákupu není vedle vás nikdo, kdo by vám osobně pomohl s výběrem bezpečných pneumatik,“ říká M. Morri.
Rozsáhlá databáze všech pneumatik
QR kód je nová položka na štítku pneumatiky, která odkazuje do rozsáhlé databáze shromažďující informace o všech pneumatikách dostupných na evropském trhu. Informace o produktech jsou standardizovány, což usnadňuje snadné porovnávání jednotlivých pneumatik.
„V budoucnu budou štítky pneumatik dále rozšiřovány, protože budou uvádět také informaci o míře oděru nebo opotřebení a kilometrový výkon nebo životnost pneumatiky na silnici. Rozhodnutí již bylo přijato, ale potvrzení testovacích metod bude trvat několik let,“ říká Jarmo Sunnari, SRA manažer ve společnosti Nokian Tyres.
Co nové štítky na pneumatikách říkají řidičům?
- Valivý odpor odkazuje ke spotřebě paliva a emisím oxidu uhličitého. Zimní pneumatiky v nejlepší kategorii mohou oproti pneumatikám v nejnižší kategorii ušetřit na 100 km 0,6 litru paliva.
- Přilnavost na mokru udává brzdnou dráhu. Na mokrém asfaltu potřebují nejlepší pneumatiky při jízdě 80 km/h o téměř 20 metrů méně, aby zastavily, než pneumatiky v nejslabší kategorii.
- Hodnota vnější hlučnosti se vztahuje k hladině hluku vně vozidla. Užíváním tišších pneumatik se snižuje hlukové znečištění životního prostředí.
- Symbol přilnavosti na sněhu prokazuje, že pneumatika splňuje oficiální požadavky a spolehlivě funguje na sněhu.
- Symbol přilnavosti na ledu znamená, že pneumatika prošla úspěšně testem přilnavosti na ledu a je vhodná do severských zimních podmínek. Tento symbol se v současnosti používá pouze na pneumatikách pro osobní vozidla.
Více informací:
Komplexní informace pro spotřebitele ohledně nových evropských klasifikačních štítků na pneumatikách
Obnova evropských klasifikačních štítků na pneumatikách
Zpráva o udržitelnosti společnosti Nokian Tyres 2020
Více informací:
Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]