Užijte si v létě svůj obytný vůz – zvyšte na maximum bezpečnost, odolnost a životnost svých pneumatik díky jejich vhodnému tlaku huštění, uzpůsobené stavbě a správnému skladování
Nízký tlak huštění je velice častou příčinou poškození pneumatik pro dodávky a obytná vozidla, protože ne každý si uvědomuje, že pneumatiky na dodávkách potřebují vyšší než standardní tlak huštění. Udržování dostatečné hodnoty tlaku huštění zvýší bezpečnost provozu a prodlouží životnost pneumatik. Životnost pneumatik pro dodávky ovlivňuje také stavba pneumatiky a správné skladování mezi sezónami.
Letošní léto se mnozí vydají na dovolenou se svými obytnými vozy na zajímavá místa napříč celou zemí. Odolné pneumatiky, které jsou zároveň v dobrém stavu, umožní řidičům cestovat snadno, pohodlně a bezpečně.
„Poškození kostry a patek je u dodávkových pneumatik velice často způsobeno příliš nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách vzhledem k jejich zatížení. Podhuštění způsobuje, že se pneumatika při zatížení nadměrně deformuje a tím se také přehřívá. Zároveň se rychleji opotřebovává,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
Komfort a ekologičtější jízda
Mnohé řidiče překvapuje, že u pneumatik pro dodávky a obytná vozidla je požadovaný vyšší tlak huštění. M. Morri jako příklad uvádí běžný rozměr 235/65R16 C.
„U tohoto rozměru vyžaduje maximální zatížení tlak huštění 575 kPa. Pro srovnání – pneumatiky pro osobní vozidla s rozměrem 205/55R16 mají běžně doporučené tlaky huštění 220–230 kPa. Doporučené tlaky huštění pro různá zatížení jsou obvykle uvedena na sloupku dveří řidiče nebo krytu palivové nádrže,“ říká M. Morri.
Tlak huštění má vliv nejen na odolnost pneumatik, ale také na bezpečnost, úspornost a ekologičnost jízdy. Příliš nízký tlak huštění ztěžuje ovladatelnost pneumatiky v extrémních situacích, zvyšuje spotřebu paliva a výrazně zkracuje životnost pneumatiky. Naopak správný tlak huštění zaručuje pohodlnou a tichou jízdu. Tlak vzduchu v pneumatikách byste měli kontrolovat alespoň jednou za měsíc.
Kromě vyššího provozního tlaku huštění byste měli věnovat pozornost také výběru ventilů pro dodávkové pneumatiky, abyste se ujistili, že odpovídají vyšším hodnotám tlaku huštění. M. Morri doporučuje používat kovové ventily.
Vlákna používaná v letectví také zpevňují pneumatiky
Někdy se na dodávkách a obytných vozidlech používají běžné pneumatiky pro osobní vozidla. M. Morri je ale přesvědčený, že je velice důležité používat pneumatiky kategorie C, které jsou speciálně vyvinuté pro dodávky.
„U pneumatik pro dodávky je kostra, pásy pod běhounem a směs pryže odolnější a přizpůsobené většímu zatížení než u běžných pneumatik pro osobní vozidla. V praxi se to projeví tím, že se pneumatiky C při zatížení méně zahřívají a tím se snižuje riziko jejich poškození,“ říká M. Morri.
Při výběru pneumatik pro dodávky byste měli věnovat pozornost také použitým materiálům a jejich odolnosti. Dodávkové pneumatiky Nokian Tyres jsou výjimečně pevné díky jedinečným bočnicím vyztuženým aramidem. Aramidové vlákno se používá také například v leteckém a obranném průmyslu.
„Bočnice vyztužené aramidem lépe odolávají průrazům a průpichům například při kontaktu s obrubníkem nebo výmolem. Aramid chrání pneumatiku před drahým a nebezpečným poškozením a může vám dokonce pomoci se poškození celkově vyhnout,“ říká M. Morri.
Při výměně pneumatik zkontrolujte také stav běhounu
Při výměně pneumatik byste měli zkontrolovat jejich tlak huštění, stejně jako stav běhounu pneumatiky. Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru; v praxi však budou bezpečnostní vlastnosti pneumatiky podstatně ovlivněny už v okamžiku, kdy hloubka dezénu klesne na 4 milimetry. Zvýší se především riziko aquaplaningu a prodlouží se také brzdná dráha na mokru.
„Pro ty, kdo hodně jezdí, je změna pozice pneumatiky na vozidle v průběhu sezóny dobrý způsob, jak zajistit, aby vydržely déle a opotřebovávaly se rovnoměrněji. Pneumatiky na hnacích nápravách se obvykle opotřebovávají rychleji než ty, které jsou na volně se odvalujících kolech. Změnou jejich pozice z hnací nápravy na řídicí a naopak se tak jejich opotřebení vyrovná a prodlouží se životnost celé sady pneumatik. Toto malé úsilí vám přinese veliké úspory, protože nemusíte kupovat nové pneumatiky,“ říká M. Morri.
Životnost pneumatik ovlivňují také podmínky jejich skladování. Mezi jednotlivými sezónami musí být pneumatiky skladovány uvnitř, na chladném, tmavém a suchém místě, aby nebyly vystaveny UV záření nebo nesprávným skladovacím teplotám, které pak mění kvalitu směsi pryže.
„Hotely pro pneumatiky jsou v dnešní době velice oblíbené. Zajišťují správné skladovací podmínky a služba běžně zahrnuje také mytí a kontrolu vašich pneumatik,“ říká M. Morri.
Více článků:
Nokian Tyres rozšiřuje použití aramidové technologie na pneumatiky pro dodávky a obytné vozy
Obrázky:
Stáhnout obrázky a infografiku
Více informací:
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,