Tlak v zimních pneumatikách – správný tlak pro vaše zimní pneumatiky

Tlak v zimních pneumatikách – správný tlak pro vaše zimní pneumatiky

Zpět na články

Tlak v pneumatikách ovlivňuje bezpečnost jízdy a životnost pneumatik. Je důležité pravidelně kontrolovat tlak vzduchu a udržovat ho na úrovni doporučené výrobcem vozidla. Při udržování tlaku v pneumatikách hraje roli také teplota. Berte ji v úvahu zejména v chladném počasí a upravte tlak v zimních pneumatikách tak, aby odpovídal mrazivým podmínkám.

V zimě používejte vyšší tlak v pneumatikách

Teplota má v zimě přímý vliv na tlak v pneumatikách: s chladnějším počasím se tlak v pneumatikách snižuje. U pneumatik osobních automobilů klesá tlak v pneumatikách přibližně o 0,1 baru na deset stupňů teploty. Proto se doporučuje udržovat v zimních pneumatikách o 0,2 baru vyšší tlak vzduchu než v letních pneumatikách.

Výrobci vozidel obvykle uvádějí samostatná doporučení pro tlak v zimních a letních pneumatikách. Vždy se řiďte doporučeními výrobce, pokud je máte k dispozici. Pokud neexistuje samostatné doporučení tlaku vzduchu pro zimní pneumatiky, přidejte k doporučenému tlaku vzduchu v zimních pneumatikách 0,2 baru. Doporučení pro tlak vzduchu naleznete např:

  • Ze dveří na straně řidiče
  • Ze štítku na víčku palivové nádrže
  • Z příručky k vozidlu
  • Z příruček výrobce vozidla

Pravidelně měřte tlak v pneumatikách, zejména za chladného počasí

Tlak v pneumatikách mírně klesá za všech podmínek, zejména v chladném počasí a při kolísajících teplotách. Tlak v pneumatikách kontrolujte alespoň jednou za měsíc, abyste ho udrželi na správné úrovni. Tlak v pneumatikách kontrolujte také vždy, když jedete s velkým nákladem nebo když se vydáte na delší cestu. Upozorňujeme, že pokud jezdíte v Evropě, mohou se předpisy pro zimní pneumatiky jednotlivých zemích lišit.

 Chcete-li získat spolehlivější výsledek, změřte tlak v pneumatikách za chladného poča Pneumatiky se během jízdy zahřívají, proto je vhodné změřit tlak vzduchu před jízdou. Nejlépe je měřit tlak v pneumatikách, když vozidlo před měřením neujelo více než několik kilometrů.

 Mějte také na paměti, že pokud kontrolujete tlak v pneumatikách například v teplé garáži, může v zimě snadno zůstat příliš nízký, protože venku je chladněji. V garáži může být teplota kolem +20 °C a při venkovní teplotě -10 °C je rozdíl teplot již 30 °C. V takovém případě by měl být tlak v pneumatikách o 0,3 baru vyšší.

Nízký tlak v pneumatikách způsobuje problémy

Příliš nízký tlak v pneumatikách může řidiči způsobit různé problémy. Nedostatečně nahuštěné pneumatiky se začnou nerovnoměrně opotřebovávat, čímž se zkracuje jejich životnost. Jízda s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami zvyšuje spotřebu paliva. Nedostatečně nahuštěné pneumatiky také negativně ovlivňují řízení a celkovou jízdu.

"Lidé se často ptají, proč pneumatiky při jízdě v extrémně nízkých teplotách "odskakují". Je to způsobeno výrazným poklesem tlaku vzduchu v chladném počasí a zamrznutím nebo ochlazením pneumatiky, které zanechá trvalou drážku. Pneumatika ztrácí svůj tvar a není kulatá, dokud se pořádně nezahřeje. Doporučuje se preferovat mírný přetlak, aby se těmto problémům předešlo," říká Matti Morri, vedoucí technického zákaznického servisu společnosti Nokian Tyres.

Příliš nízký tlak také prodlužuje brzdnou dráhu a zvyšuje riziko aquaplaningu. Bezpečnost je důležitá zejména v náročných zimních jízdních podmínkách. Pokud nastavíte tlak v zimních pneumatikách na správnou úroveň, budete jezdit bezpečně a ušetříte náklady na palivo. Zároveň prodloužíte životnost sady pneumatik. Životnost pneumatik prodlužuje také jejich správné skladování. Zimní pneumatiky proto skladujte na chladném a suchém místě, které je v létě chráněno před světlem.

Kontrola stavu pneumatik

Pokud je tlak vzduchu v zimních pneumatikách na doporučené úrovni, opotřebovávají se rovnoměrně. Opotřebení pneumatik můžete sledovat měřením hloubky dezénu. Pneumatiky lépe udržují sníh mimo vozovku, pokud je hloubka dezénu větší. Hnací pneumatiky vašeho vozidla se obvykle opotřebovávají o něco rychleji než pneumatiky s volným chodem. Z tohoto důvodu by řidiči, kteří jezdí na dlouhé vzdálenosti, měli pneumatiky podle potřeby otáčet, aby se rovnoměrně opotřebovávaly. Když se pneumatiky začnou příliš opotřebovávat, je čas koupit novou sadu zimních pneumatik.

 Podle zákona musí mít zimní pneumatiky hloubku dezénu nejméně 3 mm, v závislosti na zemi. Bezpečnostní vlastnosti pneumatik se při minimálních limitech výrazně zhoršují. Pokud mají vaše staré pneumatiky hloubku dezénu 4 mm, pořiďte si nejpozději nové zimní pneumatiky. Pokud v zimě používáte pneumatiky s hroty zkontrolujte kromě hloubky dezénu také stav a počet hrotů:

"Zima dnes automaticky neznamená, že na silnicích bude vždy sníh nebo led. Při jízdě po suchém asfaltu v zimě se mohou hroty opotřebovat rychleji než guma kolem nich. To oslabuje přilnavost pneumatiky, zejména na ledu. Když se ochladí a na silnicích se objeví sníh nebo led, opotřebované a odštípnuté hroty mohou způsobit zpětný ráz. To ztěžuje ovládání vozidla na kluzkém povrchu," vysvětluje Morri.

Pokud se počet hrotů na vašich pneumatikách liší o více než 25 procent, je čas koupit nové zimní pneumatiky. Například pneumatiky Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 s hroty poskytují extrémní bezpečnost i v náročných situacích.

Jezděte bezpečně po celou zimu

Pneumatiky musí být v dobrém stavu, abyste mohli bezpečně řídit. Udržujte své pneumatiky v dobrém stavu dlouhodobě pomocí těchto tipů:

  • Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu. U studených pneumatik změřte tlak vzduchu a v zimě jej zvyšte o 0,2 baru.
  • Jezděte předvídatelně a klidně. Vyvarujte se zbytečného prudkého brzdění, zrychlování a agresivního řízení.
  • Pneumatiky skladujte správně. Pneumatiky se nezničí, pokud je budete skladovat v tmavém, suchém a dobře větraném prostoru. Po sezónním uskladnění zkontrolujte tlak vzduchu.

Jízda v zimě může být kvůli náročným podmínkám nepředvídatelná. Proto věnujte zvláštní pozornost tlaku vzduchu a stavu pneumatik. Nezapomeňte zkontrolovat stav pneumatik a kupte si nové, když se jejich bezpečnostní vlastnosti začnou zhoršovat. Tak budete jezdit bezpečně a spolehlivě za všech podmínek.