Zjistěte, co je TPMS a co byste o něm měli vědět

Zjistěte, co je TPMS a co byste o něm měli vědět

Zpět na články

TPMS je zkratka pro systém monitorování tlaku v pneumatikách: elektronický systém, který vás upozorní, pokud jsou vaše pneumatiky výrazně podhuštěné. V roce 2000 byla zákonem TREAD (Transportation Recall Enhancement, Accountability and Documentation Act) zavedena povinnost používat systém TPMS s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu. Zákon TREAD mimo jiné stanoví, že všechna vozidla vyrobená po září 2007 musí mít funkční systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Systémy kontroly tlaku v pneumatikách hrají důležitou roli při bezpečné jízdě. Systém TPMS pomáhá udržovat správný tlak v pneumatikách, což je nezbytné pro stabilitu vozidla, úsporu paliva a celkovou bezpečnost silničního provozu.

Jak funguje systém TPMS?

Existují dva různé typy systémů kontroly tlaku v pneumatikách. O tom, který z nich je vhodné použít, rozhodují výrobci vozidel.

Systém nepřímého monitorování tlaku v pneumatikách

Nepřímý systém TPMS spolupracuje s protiblokovacím systémem vozidla (ABS). Neměří přímo tlak v každé pneumatice, ale k určení tlaku vzduchu využívá rychlost otáčení kola. Pokud snímače otáček kol zjistí, že se jedna z pneumatik vozidla pohybuje jinou rychlostí než ostatní, rozsvítí se ukazatel tlaku v pneumatikách.

Nepřímý systém TPMS je obvykle ekonomičtější variantou z obou typů systémů monitorování tlaku v pneumatikách. Je třeba poznamenat, že nepřímý systém TPMS je třeba po otočení a nahuštění pneumatik resetovat.

Systém přímého sledování tlaku v pneumatikách

Systém přímé kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách měří tlak vzduchu v každé pneumatice. Každá pneumatika je vybavena snímačem a údaje z jejich monitorovacích systémů jsou přenášeny přímo na palubní desku vozidla. Pokud tlak vzduchu klesne o 25 % pod úroveň doporučenou výrobcem vozidla, rozsvítí se na přístrojové desce kontrolka TPMS.

Přímý TPMS poskytuje přesnější údaje než nepřímý TPMS. Po nahuštění nebo otočení pneumatik jej také není třeba resetovat.

Výhody systémů kontroly tlaku v pneumatikách

Systém kontroly tlaku v pneumatikách usnadňuje rozpoznání výrazných poklesů tlaku v pneumatikách. Udržování správného tlaku v pneumatikách je nezbytné pro bezpečnou a efektivní jízdu. Nízký tlak v pneumatikách může vytvářet nebezpečné podmínky pro jízdu – sledováním tlaku v pneumatikách zvýšíte bezpečnost silničního provozu.

Nedostatečně nahuštěné pneumatiky jsou náchylnější k praskání pneumatik, což představuje nebezpečí v dopravě. Pokud jsou pneumatiky správně nahuštěné, vozidlo je předvídatelnější, řízení je citlivější a brzdná dráha kratší. Správně nahuštěné pneumatiky se také rovnoměrně opotřebovávají, což pomáhá udržovat ​​pneumatiku tichou.

Systém TPMS navíc přispívá k lepší spotřebě paliva. Jízda s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami zvyšuje valivý odpor, a proto vozidlo spotřebovává více paliva. Zjištěním nízkého tlaku v pneumatikách a jejich dohuštěním dosáhnete vyšší spotřeby paliva vozidla. Spotřebu paliva můžete snížit také používáním ​​pneumatik pro nízkou spotřebu paliva.

Co dělat, když se rozsvítí kontrolka

Když se rozsvítí kontrolka systému kontroly tlaku v pneumatikách, znamená to, že tlak v pneumatikách výrazně poklesl. Zkontrolujte tlak v pneumatikách, například na čerpací stanici, v servisu nebo v prodejně pneumatik. Měli byste zkontrolovat tlak ve všech čtyřech pneumatikách. Nafoukněte pneumatiku nebo pneumatiky, které ztratily správnou úroveň tlaku. Jakmile je úroveň tlaku v pneumatikách opět správná, kontrolka by měla zhasnout. Pokud nezhasne, je možné, že bude nutné systém resetovat.

 

K náhlému poklesu tlaku v pneumatikách může dojít také v důsledku prasknutí pneumatiky. V případě prasknutí pneumatiky vyměňte poškozenou pneumatiku za náhradní. Upozorňujeme, že náhradní pneumatika je určena pouze pro dočasné použití a nemusí mít zabudovaný systém TPMS. Náhradní pneumatiku byste měli co nejdříve vyměnit za novou.

 

Další příznaky nízkého tlaku v pneumatikách

Systém TPMS je užitečný nástroj pro sledování tlaku v pneumatikách. Snímače tlaku v pneumatikách však detekují pouze výrazné poklesy tlaku v pneumatikách, což znamená, že neindikují mírně podhuštěné pneumatiky. Zde je několik příznaků, že tlak v pneumatikách může být příliš nízký:

 

  • ​​​Neobvyklý hluk pneumatik. Pokud je tlak v pneumatikách příliš nízký, můžete při jízdě slyšet hučení.
  • Vzor opotřebení hran. Nedostatečně nahuštěné pneumatiky mají tendenci opotřebovávat se rychleji na okrajích pneumatiky.
  • Zvýšená spotřeba paliva. Pokud musíte tankovat častěji než obvykle, může to být způsobeno příliš nízkým tlakem vzduchu.
  • Snížená odezva. Pokud je tlak v pneumatikách příliš nízký, je obtížnější pohybovat volantem a zpomalovat. Můžete mít také pocit, že vozidlo má menší přilnavost.

Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách 

Jízda se správným tlakem v pneumatikách vám pomůže zlepšit jízdu, snížit spotřebu paliva a prodloužit životnost pneumatik. Upozorňujeme, že systém TPMS nenahrazuje manuální kontrolu tlaku v pneumatikách. Doporučujeme kontrolovat tlak v pneumatikách alespoň jednou měsíčně. Tlak v pneumatikách je také dobré změřit, pokud zaznamenáte některý z výše uvedených příznaků. Pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách prodloužíte životnost pneumatik a zvýšíte bezpečnost silničního provozu.

Nezapomeňte, že řidič je zodpovědný za to, že jeho pneumatiky jsou bezpečné a vhodné pro jeho vozidlo, a že musí dodržovat pokyny výrobce vozidla pro správné používání a údržbu. Konkrétní rady získáte u nejbližšího prodejce Nokian Tyres dealer nebo u výrobce vašeho vozidla.